Educational practices in hybrid environments. Pedagogical transformations and emerging challenges
DOI:
https://doi.org/10.63207/63ndw785Keywords:
Hybrid learning, Teaching innovation, Instructional technology, Higher education pedagogy, educational changeAbstract
This article analyzes the transformations and emerging challenges of educational practices in hybrid environments at the university level, based on a multi-center qualitative research project developed in collaboration with 11 nodes of the Network of Teaching, Research, and Extension Teams in Educational Technology (RedTE.Ar). The study combines 144 semi-structured and flash interviews conducted with teachers, students, and university administrators, along with the analysis of institutional documents, to examine four key dimensions: the design of teaching activities; the selection and pedagogical use of digital technologies; evaluation processes in multimodal contexts; and some innovative modalities of educational management. The results reveal an implementation strained by paradoxes, including teacher workload overload, cognitive fragmentation in simultaneous classrooms, and an extension of academic time for both teachers and students. However, innovative pedagogical experiences that critically integrate digital tools in knowledge construction, transcending the mere digitization of content, are also identified. The analysis concludes that the transformative potential of hybrid education requires specific enabling conditions: teacher training that goes beyond instrumental approaches; intentional curricular flexibility; institutional policies for sustained support; and regulatory frameworks that prioritize flexibility with equity and pedagogical quality over technological imperatives.
Downloads
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Walter Marcelo Campi

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Política propuesta para revistas que ofrecen acceso abierto
Aquellos autores/as que tengan publicaciones con esta revista, aceptan los términos siguientes:- Los autores/as conservarán sus derechos de autor y garantizarán a la revista el derecho de primera publicación de su obra, el cuál estará simultáneamente sujeto a la Licencia de reconocimiento de Creative Commons CC BY-NC-SA 2.5 AR que permite a terceros compartir la obra siempre que se indique su autor y su primera publicación esta revista.
- Los autores/as podrán adoptar otros acuerdos de licencia no exclusiva de distribución de la versión de la obra publicada (p. ej.: depositarla en un archivo telemático institucional o publicarla en un volumen monográfico) siempre que se indique la publicación inicial en esta revista.
- Se permite y recomienda a los autores/as difundir su obra a través de Internet (p. ej.: en archivos telemáticos institucionales o en su página web) antes y durante el proceso de envío, lo cual puede producir intercambios interesantes y aumentar las citas de la obra publicada. (Véase El efecto del acceso abierto).







