Rural-centered pedagogical knowledge: construction through networks and resistance
DOI:
https://doi.org/10.63207/hf2etv43Abstract
This essay examines the construction of rural-centric pedagogical knowledge as a legitimate form of epistemic production developed by rural teachers across Latin America. Through a critical analysis of the urban-centric educational model that has historically shaped policy and teacher training, the essay explores how this paradigm has produced epistemic exclusion and marginalized knowledge generated within rural territories. In contrast, the study shows that rural teachers create situated pedagogical knowledge rooted in multigrade classroom practice, dialogue with communities, and the critical reinterpretation of the national curricula. The text also highlights the role of rural teacher networks as spaces for resistance, collaboration, and collective knowledge production. From an ethical and political perspective, the essay argues that recognizing these forms of knowledge is essential to advancing epistemic justice and educational plurality. Finally, it is proposed that integrating rural-centric pedagogical knowledge into teacher training and educational policies is fundamental for building more democratic, territorially relevant, and culturally responsive educational models. The essay concludes by outlining lines of research related to teacher professional identity, the systematization of experiences, and the development of territorial pedagogies.
Downloads
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Jhohana Eugenia Reyes Mina

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Política propuesta para revistas que ofrecen acceso abierto
Aquellos autores/as que tengan publicaciones con esta revista, aceptan los términos siguientes:- Los autores/as conservarán sus derechos de autor y garantizarán a la revista el derecho de primera publicación de su obra, el cuál estará simultáneamente sujeto a la Licencia de reconocimiento de Creative Commons CC BY-NC-SA 2.5 AR que permite a terceros compartir la obra siempre que se indique su autor y su primera publicación esta revista.
- Los autores/as podrán adoptar otros acuerdos de licencia no exclusiva de distribución de la versión de la obra publicada (p. ej.: depositarla en un archivo telemático institucional o publicarla en un volumen monográfico) siempre que se indique la publicación inicial en esta revista.
- Se permite y recomienda a los autores/as difundir su obra a través de Internet (p. ej.: en archivos telemáticos institucionales o en su página web) antes y durante el proceso de envío, lo cual puede producir intercambios interesantes y aumentar las citas de la obra publicada. (Véase El efecto del acceso abierto).







