Evolution and perspectives of university public media in Argentina: the role of public policies in their development
DOI:
https://doi.org/10.63207/0czd3k75Abstract
This article reviews the history and evolution of public policy relating to public university media in Argentina. Key aspects analysed include their origins and growth, as well as the promotional and funding policies that have contributed to their development. It also addresses the challenges of sustainability, including the modernisation and expansion of these media in the context of globalisation and technological advances. Based on documentary analysis and interviews with key informants, the review considers policies implemented to strengthen autonomy and news quality, as well as efforts to increase reach and social relevance. The findings enable us to identify the strengths and challenges of the current model and suggest potential courses of action to ensure the sustainability of public university media in Argentina amid the complex backdrop of limited state support for universities and public media. The analysis provides knowledge that enables us to understand their role in democratising academic and cultural information, and their contribution to fostering an informed citizenry through the university.
References
Aminahuel, A. y Rodríguez, M. (2023). Buscando la verdad perdida. Cómo estudiar la desinformación en la era digital: aportes teórico metodológicos. Temas y problemas de la comunicación. N° 21. ISSN: 2718- 6423. Departamento de Ciencias de la Comunicación - Facultad de Ciencias Humanas - Universidad Nacional de Río Cuarto. http://www2.hum.unrc.edu.ar/ojs/index.php/TyPC/article/view/1893
Aruguete, N. (2015). El poder de la agenda: política, medios y público. Buenos Aires: Biblos
Baladron, M. (2019). El Plan “Argentina Conectada”: Una política de Estado desde la infraestructura de comunicaciones. Ciencia, Tecnología Y Política, 2(2), 017. https://doi.org/10.24215/26183188e017
Becerra, M. y Mastrini, G. (2024). El mapa de medios en la era Milei. Revista Anfibia. Universidad Nacional de San Martín. Enlace: https://www.revistaanfibia.com/el-mapa-de-medios-en-la-era-milei/
Becerra, M. (2016). Restauración: cambios en las políticas de comunicación. Revista Épocas; 2; 4-2016; 1-15. Ed. R. Coviello.
Becerra, M. (2014). Medios de comunicación: América Latina a contramano. Revista Nueva Sociedad No 249, enero-febrero de 2014, ISSN: 0251-3552, .
Buchbinder, P. (2008 ). La universidad: breve historia a su evolución histórica. Universidad Nacional del Litoral.
Califano, B. (2018). La regulación de la comunicación durante el primer año de gobierno de Mauricio Macri en la Argentina. Intersecciones en Comunicación 12 (pp.49-74). Facultad de Ciencias Sociales de la Universidad Nacional del Centro de la Provincia de Buenos Aires.
Chiroleu, A., Marquina, M. y Rinessi, E. (comp.) (2012). La política universitaria de los gobiernos Kirchner: continuidades, rupturas, complejidades. Editorial UNGS.
Del Bello, J. y Barski, O. (2021). Historia del sistema universitario argentino. Editorial UNRN.
Fraga, N. (2022). La autonomía universitaria en la Constitución Nacional y en la legislación. En Talento Cutrin, F. (comp.) (2022). 100 años de Reforma Universitaria : principales apelaciones a la universidad argentina. Tomo 3 (pp. 251-262). CONEAU-Comisión Nacional de Evaluación y Acreditación Universitaria.
Marino, S.; Mastrini, G. y Martín Becerra (2010). El proceso de regulación democrática de la comunicación en Argentina. Oficios terrestres. Año XVI N°25.
Morán, D. y Muñoz, M. (2017). Radios universitarias y Reforma de 1918. Página 12. Enlace: https://www.pagina12.com.ar/74464-radios-universitarias-y-reforma-de-1918
Reguillo, R. (2017). Paisajes insurrectos: Jóvenes, redes y revueltas en el otoño civilizatorio. NED Ediciones.
Rodríguez, M. (2019). “Estar online para influir offline: Comunicación y participación ciudadana en comunidades socio-digitales en Argentina y Brasil”. En: Zerega, M. y Gómez Cogliano, M. (coord.) (2019). Mundos digitales: paradojas de la vida digital. Guayaquil: Universidad Casa Grande. ISBN: 978-994-2879-60-8.
Rotman, A. (2014). Las Radios universitarias Argentina frente a un nuevo paradigma de la comunicación. En: Martín Pena, M. y Ortiz Sobrino, M. (Eds.). Las radios universitarias en América y Europa. Editorial Fragua.
Tauber, F. (2024). Cien años de Radio Universidad: homenaje a la historia y el rol de los medios universitarios. Universidad Nacional de La Plata.
Toledo, L. (2021). Informar y entretener: el reto de la comunicación universitaria. El Universitario. Universidad Nacional del Nordeste de la Provincia de Buenos Aires (UNNOBA). Enlace: https://eluniversitario.unnoba.edu.ar/2021/07/13/informar-y-entretener-el-reto-de-la-comunicacion-universitaria/
Waisbord, S. y Amado, A. (2017). La comunicación pública: mutaciones e interrogantes. Revista Nueva Sociedad No 269, mayo-junio de 2017, ISSN: 0251-3552, .
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Malvina Eugenia Rodríguez

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Obra disponible bajo licencia Creative Commons 3.0. Atribución-NoComercial-CompartirIgual








