My history with sexuality: stories from physical Education Students
Abstract
The article analyses stories from physical education students related with their sexuality. These stories leave marks that are waiting to be recovered and problematized, especially when they come from students who will teach comprehensive sexual education (CSE). This text review experiences and their subjective impacts, considering one of the entrance doors of the CSE: the reflection on ourselves. It analyses what the students remember learning in schools in which, due to their ages, the CSE should have been taught; what sexual education approaches characterize their experiences; what conceptions and dimensions about sexuality they associate with their stories; what topics do men talk about between themselves; what topics do women talk about between themselves and what experiences are remembered based on socially assigned sex-gender. The analysis allow us to identify certain recurrences and singularities that characterize the experiences of the students and that can be taken as starting point to review one´s own history with sexuality, look at it from the perspective of CSE and visualize its teaching in schools. At the same time, the analysis shows the importance of teaching in sexual education from a comprehensive perspective and defend CSE in university institutions.
References
Aguilleiro, M.; Gómez, J. L.; González, F. (2022.) Una agenda de la ESI para la formación docente. Herramientas críticas para desgenerizar las prácticas escolares. Buenos Aires. Noveduc.
Connell, R. (1997). La organización social de la masculinidad, en Valdéz, T. y Olavarría, J. (eds.) Masculinidades, poder y crisis. Chile. Ediciones de las mujeres.
Copolechio Mrand, M. (2021). Formación docente en educación física con y sin perspectiva de género: la mirada de les estudiantes, en Revista EFEI, número 9, 2021. Disponible en: http://revele.uncoma.edu.ar/index.php/revistaefei/article/view/3481
Jackson, P. (1992). La vida en las aulas. Madrid. Morata.
Fabbri, L. (2021). La masculinidad incomodada. Rosario. Homo Sapiens.
Flores, V. (2008). Entre secretos y silencios. La ignorancia como política de conocimiento y práctica de (hetero) normalización, Revista Trabajo Social, 18, 14-21.
Morgade, G. (2011). Toda educación es sexual. Hacia una educación sexuada justa. Buenos Aires. La Crujía.
Morgade, G. y Gónzalez del Cerro, C. (2021). ESI en la formación docente. Contra el androcentrismo académico, la pedagogía bancaria y el paradigma tutelar, en Morgade (comp) ESI y formación docente. Rosario. Homo Sapiens.
Vázquez, E. y Lajud, C. (2016) Identidades y diversidades de género en la escuela. Desafíos en pos de la igualdad, en Kaplan, C. (ed.) Género es más que una palabra. Educar sin etiquetas. Buenos Aires. Miño y Dávila.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Política propuesta para revistas que ofrecen acceso abierto
Aquellos autores/as que tengan publicaciones con esta revista, aceptan los términos siguientes:- Los autores/as conservarán sus derechos de autor y garantizarán a la revista el derecho de primera publicación de su obra, el cuál estará simultáneamente sujeto a la Licencia de reconocimiento de Creative Commons CC BY-NC-SA 2.5 AR que permite a terceros compartir la obra siempre que se indique su autor y su primera publicación esta revista.
- Los autores/as podrán adoptar otros acuerdos de licencia no exclusiva de distribución de la versión de la obra publicada (p. ej.: depositarla en un archivo telemático institucional o publicarla en un volumen monográfico) siempre que se indique la publicación inicial en esta revista.
- Se permite y recomienda a los autores/as difundir su obra a través de Internet (p. ej.: en archivos telemáticos institucionales o en su página web) antes y durante el proceso de envío, lo cual puede producir intercambios interesantes y aumentar las citas de la obra publicada. (Véase El efecto del acceso abierto).