Networks in university governance in mendoza: protagonists’ perspective

Authors

  • Cecilia Raschio Universidad Juan Agustín Maza
  • Guillermo Alejandro Gallardo Universidad Juan Agustín Maza
  • Griselda Alicia Opel Universidad Juan Agustín Maza

Abstract

DOI: https://doi.org/10.5281/zenodo.7232007

Debates about university governance are highly relevant both at local, regional and international levels. This article focuses on the analysis of characteristics, strengths and weaknesses of cooperation and coordination policies carried out by private universities in Mendoza among themselves and with state universities, as manifested by the leaders in charge of those universities and of other organizations of Mendocinian society. A qualitative method has been used, based on interviews with seven leaders of private universities in Mendoza, Argentina; complemented with document analysis. Results show that there exist networks of private universities which have been working assiduously, like the Andean Network of Universities (RADU, since 17 years ago) in the various university functions of teaching, research and extension. In addition, eight universities in the province, both private and state ones, have been able to establish networks along time, and recently, a new networks has been created together with Argentina’s national Research Council (CONICET), to impact on the region’s I+D (Research and Development). As a conclusion, it can be said that universities, in their communication processes and inter-institutional relations, based on cooperation, have been able to overcome the obstacles of their own view of mutual competition, and are having positive impact on Mendoza’s society, although there are dissimilar opinions regarding these networks by their protagonists.
KEY WORDS: university governance, leaders, networks, cooperation

References

Acosta Silva, A. (2020) Agenda universitaria en México: novedades y rutinas. Revista Pensamiento Universitario, 19, pp. 131-134. http://www.pensamientouniversitario.com.ar/index.php/2020/09/22/agenda-universitaria-en-mexico-novedades-y-rutinas/

Acosta Silva, A.; Ganga Contreras, F. y Rama Vitale, C. (2021), Gobernanza universitaria: enfoques y alcances conceptuales. Revista Iberoamericana de Educación Superior (RIES), 12 (33), pp. 3-17, DOI: https://doi.org/10.22201/iisue.20072872e.2021.33.854

Alcántara Santuario, A. y Marín Fuentes, V. (2013), Gobernanza, democracia y ciudadanía: sus implicaciones con la equidad y la cohesión social en América Latina. Revista Iberoamericana de Educación Superior (RIES), México, unam-iisue/Universia, 9 (10), pp. 93-112, http://ries.universia.net/index.php/ries/article/view/233

Carrasco, A. (2017). Los nuevos modelos de gobernanza universitaria. El caso de la Unión Europea como organismo supranacional que configura el sistema universitario español. Journal of Supranational Policies of Education, 107122. https://revistas.uam.es/jospoe/article/view/8084/8681

Cifuentes, J. H. (2016). Sobre el gobierno universitario. En J. H. Cifuentes (Ed.) Asuntos de gobierno universitario. Editorial de la Pontificia Universidad Javeriana.

Fernández Lamarra, N. y Alonso Brá, M. (2004). La gestión universitaria en la Argentina. Una aproximación a partir de la evaluación institucional externa. En N. Colossi y M. Dias de Souza Pinto (Org.), Estudos e perspectivas em gestão universitaria. Nova Letra.

Fernández Lamarra, N. (Dir.). (2018). La educación superior universitaria argentina: situación actual en el contexto regional. Universidad Nacional de Tres de Febrero. Buenos Aires, Argentina.

Fernández Lamarra, N.; García, P. y Pérez Centeno, C. (2020). Gobernanza universitaria en Argentina: aportes de investigación para pensar el pasado, el presente y el futuro de la Universidad. En Ganga Contreras, F..; González Gil, E.; Ostos Ortiz, O.L. y Hernández Merchán M. A. (comp.) Gobernanza universitaria: Experiencias e investigaciones en Latinoamérica. Bogotá, Colombia: Ediciones USTA.

Ganga-Contreras, Francisco, Juan Abello y Juan Quiroz (2014). Gobernanza universitaria: una mirada histórica y conceptual. En F. Ganga, J. Abello y J. Quiroz. Gobernanza Universitaria: aproximaciones teóricas y empíricas. Santiago, Chile: Editorial CEDAC/Universidad de Los Lagos, pp. 11-20.

Ganga-Contreras, Francisco, Juan Quiroz y Paulo Fossati (2017). Análisis sincrónico de la gobernanza universitaria: una mirada teórica a los años sesenta y setenta. Educación y Pesquisa, 43 (2), pp. 553-568.

Ganga Contreras, F. y Mancilla, M. (2018). Universidades latinoamericanas: orígenes, fuentes y factores determinantes de la estructura. En F. Ganga, O. Leyva, A. Hernández, G. Tamez, P. Pérez. Investigaciones sobre gobernanza universitaria y formación ciudadana en educación. Editorial Fontamara y Universidad Autónoma de Nuevo León.

Ganga Contreras, F..; González Gil, E.; Ostos Ortiz, O.L. y Hernández Merchán M. A. (2020) Gobernanza universitaria: Experiencias e investigaciones en Latinoamérica. Bogotá, Colombia: Ediciones USTA.

Kehm, B. M. (2011). La gobernanza en la enseñanza superior. Ediciones Octaedro.

Schmal, R. y Cabrales, F. (2018) El desafío de la gobernanza universitaria: el caso chileno. Ensaio Avaliação e Políticas Públicas em Educação 26 (100), pp. 822-848. https://www.scielo.br/j/ensaio/a/7MYDdYP6PVw3765kPxQN9JK/?format=pdf&lang=es

Zurbriggen, C. (2011) Gobernanza: una mirada desde América Latina. Perfiles latinoamericanos. 19 (38), pp. 39-64. https://www.redalyc.org/pdf/115/11519271002.pdf

Published

2022-10-20

Issue

Section

Artículos de Investigación