Ethical use of software. Considerations about university teaching in the post pandemic context
Keywords:
enseñanza universitaria, postpandemia, ética, softwareAbstract
This paper aims to debate about the impact of the use of free software in educational activities in the State Universities in Argentina in the emergency scenario due to the pandemic. Consequences that we think are going to remain after this situation. On the one hand, in this essay, the notion of software as a technological product hence as a cultural product is analyzed, and also the ethical implications involved in the use of free software and proprietary software. On the other hand, we inquire about the different cultural patterns implicated in the software industry and their consequences to the users. As an example of that, specific cases, with the Universidad Nacional de San Juan as scenario, are presented. As a conclusion, according to the Higher Education Law (Ley de Educación Superior) the promotion and encouragement to use free software in the educational process in the universities is essential in order to expand digital rights, enhance the digital inclusion and cooperate to educate professionals as individuals with their own opinions, abled to make their own decisions related to the technological and computational options and also responsible for their consequences.References
Adell, J. y Bernabé, Y. (2007). Software libre en educación. Disponible en https://www.researchgate.net/publication/216393192_Software_libre_en_educacion
Bauman, Z. (2007). Vida de consumo. México: Fondo de Cultura Económica.
Bauman, Z. (2010). Modernidad Líquida. México: Fondo de Cultura Económica.
Benbenaste, N. (1995) Sujeto = Política x Tecnología / Mercado. Buenos Aires: Oficina de Publicaciones del C.B.C. - UBA.
Feenberg, A. (1999). Questioning Technology. Londres: Routledge.
Feenberg, A (2000). Transformar la tecnología: Una nueva visita a la teoría crítica. Buenos Aires: Universidad Nacional de Quilmes Editorial.
Fourez, G. (2005). Alfabetización científica y Tecnológica. Buenos Aires: Colihue.
FSF (2020). Defective by design Campaing. Consultado en https://www.defectivebydesign.org/so_youve_got_some_questions_do_you#examples
FSF (2021a) ¿Qué es el software libre? Consultado en https://www.gnu.org/philosophy/free-sw.html
FSF (2021b). The journey begins with a single step: climb the freedom Ladder. Consultado en: https://www.fsf.org/blogs/community/the-journey-begins-with-a-single-step-climb-the-freedom-ladder
Giuliano, G. (2008). Tecnología, desarrollo y democracia: hacia otra artificialidad posible. Scientiae Studia, vol. 6 (3). Disponible en: Scielo Brasil: http://dx.doi.org/10.1590/S1678-31662008000300006
Levis, D. (2009). La pantalla ubicua. Buenos Aires: La Crujía.
Levis, D. (2021). Pensar la educación en la sociedad de la pantalla. Consultado en: https://tecnoeducativas.wordpress.com/2021/04/14/6o-encuentro-20-4-21-material-de-apoyo-y-lecturas/
Manovich, L. (2005). El lenguaje de los nuevos medios de comunicación. Barcelona: Paidós.
Ley N° 24.521 de 1995. Ley de educación superior. Agosto de 1995. Modificación. Ley 27204 de 2015. Ley de implementación efectiva de la responsabilidad del Estado en el nivel de educación superior. Noviembre de 2015. Publicada en el Boletín Oficial de la República Argentina. Disponible en https://www.boletinoficial.gob.ar/detalleAviso/primera/11496684/null
Posadas Velázquez, R. (2013). La vida de consumo o la vida social que se consume: apreciaciones sobre la tipología ideal del consumismo de Zygmunt Bauman. Estudios Políticos, vol. 9, (29), pp. 115-127.
Prieto Castillo, D. (2004). La comunicación EN la educación. 2da Edición 2009, Buenos Aires: La Crujía.
Scolari, C. A. (2018). Leyes de la interfaz: Diseño, Ecología, Evolución, Tecnología. Barcelona: Editorial Gedisa.
Stallman, R. (2009). Entrevista en vivo en Canal 7, Televisión Pública Argentina el 31 de enero de 2009 por la periodista Rosario Lufrano.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Política propuesta para revistas que ofrecen acceso abierto
Aquellos autores/as que tengan publicaciones con esta revista, aceptan los términos siguientes:- Los autores/as conservarán sus derechos de autor y garantizarán a la revista el derecho de primera publicación de su obra, el cuál estará simultáneamente sujeto a la Licencia de reconocimiento de Creative Commons CC BY-NC-SA 2.5 AR que permite a terceros compartir la obra siempre que se indique su autor y su primera publicación esta revista.
- Los autores/as podrán adoptar otros acuerdos de licencia no exclusiva de distribución de la versión de la obra publicada (p. ej.: depositarla en un archivo telemático institucional o publicarla en un volumen monográfico) siempre que se indique la publicación inicial en esta revista.
- Se permite y recomienda a los autores/as difundir su obra a través de Internet (p. ej.: en archivos telemáticos institucionales o en su página web) antes y durante el proceso de envío, lo cual puede producir intercambios interesantes y aumentar las citas de la obra publicada. (Véase El efecto del acceso abierto).