Ethical use of software. Considerations about university teaching in the post pandemic context

Authors

  • María Isabel Balmaceda Universidad Nacional de San Juan
  • Ana Laura Cascón-Treo Universidad Nacional de San Juan
  • Mariana del Valle Sanchez Artola Universidad Nacional de San Juan

Keywords:

enseñanza universitaria, postpandemia, ética, software

Abstract

This paper aims to debate about the impact of the use of free software in educational activities in the State Universities in Argentina in the emergency scenario due to the pandemic. Consequences that we think are going to remain after this situation. On the one hand, in this essay, the notion of software as a technological product hence as a cultural product is analyzed, and also the ethical implications involved in the use of free software and proprietary software. On the other hand, we inquire about the different cultural patterns implicated in the software industry and their consequences to the users. As an example of that, specific cases, with the Universidad Nacional de San Juan as scenario, are presented. As a conclusion, according to the Higher Education Law (Ley de Educación Superior) the promotion and encouragement to use free software in the educational process in the universities is essential in order to expand digital rights, enhance the digital inclusion and cooperate to educate professionals as individuals with their own opinions, abled to make their own decisions related to the technological and computational options and also responsible for their consequences.

References

Adell, J. y Bernabé, Y. (2007). Software libre en educación. Disponible en https://www.researchgate.net/publication/216393192_Software_libre_en_educacion

Bauman, Z. (2007). Vida de consumo. México: Fondo de Cultura Económica.

Bauman, Z. (2010). Modernidad Líquida. México: Fondo de Cultura Económica.

Benbenaste, N. (1995) Sujeto = Política x Tecnología / Mercado. Buenos Aires: Oficina de Publicaciones del C.B.C. - UBA.

Feenberg, A. (1999). Questioning Technology. Londres: Routledge.

Feenberg, A (2000). Transformar la tecnología: Una nueva visita a la teoría crítica. Buenos Aires: Universidad Nacional de Quilmes Editorial.

Fourez, G. (2005). Alfabetización científica y Tecnológica. Buenos Aires: Colihue.

FSF (2020). Defective by design Campaing. Consultado en https://www.defectivebydesign.org/so_youve_got_some_questions_do_you#examples

FSF (2021a) ¿Qué es el software libre? Consultado en https://www.gnu.org/philosophy/free-sw.html

FSF (2021b). The journey begins with a single step: climb the freedom Ladder. Consultado en: https://www.fsf.org/blogs/community/the-journey-begins-with-a-single-step-climb-the-freedom-ladder

Giuliano, G. (2008). Tecnología, desarrollo y democracia: hacia otra artificialidad posible. Scientiae Studia, vol. 6 (3). Disponible en: Scielo Brasil: http://dx.doi.org/10.1590/S1678-31662008000300006

Levis, D. (2009). La pantalla ubicua. Buenos Aires: La Crujía.

Levis, D. (2021). Pensar la educación en la sociedad de la pantalla. Consultado en: https://tecnoeducativas.wordpress.com/2021/04/14/6o-encuentro-20-4-21-material-de-apoyo-y-lecturas/

Manovich, L. (2005). El lenguaje de los nuevos medios de comunicación. Barcelona: Paidós.

Ley N° 24.521 de 1995. Ley de educación superior. Agosto de 1995. Modificación. Ley 27204 de 2015. Ley de implementación efectiva de la responsabilidad del Estado en el nivel de educación superior. Noviembre de 2015. Publicada en el Boletín Oficial de la República Argentina. Disponible en https://www.boletinoficial.gob.ar/detalleAviso/primera/11496684/null

Posadas Velázquez, R. (2013). La vida de consumo o la vida social que se consume: apreciaciones sobre la tipología ideal del consumismo de Zygmunt Bauman. Estudios Políticos, vol. 9, (29), pp. 115-127.

Prieto Castillo, D. (2004). La comunicación EN la educación. 2da Edición 2009, Buenos Aires: La Crujía.

Scolari, C. A. (2018). Leyes de la interfaz: Diseño, Ecología, Evolución, Tecnología. Barcelona: Editorial Gedisa.

Stallman, R. (2009). Entrevista en vivo en Canal 7, Televisión Pública Argentina el 31 de enero de 2009 por la periodista Rosario Lufrano.

Downloads

Published

2021-12-16

Issue

Section

Artículos de Investigación